Domači kotiček gorenjskih dobrot še nikoli polnejši (krožniki pa tudi!) | Zadruga | Zgodbe o naši super hrani

Domači kotiček gorenjskih dobrot še nikoli polnejši (krožniki pa tudi!)

Veriga gorenjskih kmetij vseh velikosti je močna, ker jih povezuje zadruga z vizijo.

Odšel sem tja, kjer je daljši dan,
kjer se mestni svet konča,
kjer namesto asfaltnih cest, vodi le steza…

Vsi poznamo napev Andreja Šifrerja; v nas je vzbujal nostalgijo po neokrnjenih planinah Gorenjske in domačnosti. Male, srednje in velike kmetije, ki jih povezuje Loška zadruga, danes ustvarjajo natančno takšne izdelke, kot so jih poznali naši dedi in babice – izdelke s tradicijo. Ključno pa je plodno sodelovanje v celotni regiji, saj zadruga svojim kmetom zagotavlja tudi trženje in prodajo njihovih izdelkov po izboljšanih pogojih, ki so bili do nedavnega le privilegij ‘velikih’.

V sredini junija se je na devetem Agrobiznis posvetu o sodelovanju in povezovanju kmetov in kmetijskih organizacij predstavila tudi Loška zadruga. Gre za podjetno in delovno skupnost, ki trdno verjame v povezovanje članov in razvojno delovanje s skupno vizijo razvoja kmetijstva. Takšno, od katere imajo korist vsi. In ne ostajajo zgolj pri črkah na papirju … Dobri naravni pogoji, delo in sodelovanje kažejo pozitivne rezultate, ki obujajo vse naravno in dobro, kar se lahko iz območja Škofje Loke, vključno s Poljansko in Selško dolino, na krožniku postreže slovenskim kupcem in obiskovalcem.

Sadovnjak

Zadruga s tradicijo, ki ustvarja tradicijo

Prihodnje leto bo praznovala že sto dvajset let! Prva zadruga iz leta 1899 je imela komajda 11 članov. V naslednjih šestdesetih letih jih je na Loškem zraslo še 19. Danes pod imenom Kmetijsko gozdarska zadruga Škofja Loka združuje več kot petsto članov in ima sto zaposlenih.

Vizija, odlična organiziranost in veliko ljubezni do kmetovanja ustvarjajo priznane blagovne znamke, ki jih imamo potrošniki radi.
Foto: Sadovnjak, Arhiv Loška zadruga.

Blagovne znamke, ki jih pozna vsa Slovenija!

Pod okriljem Loške zadruge so nastale uspešne blagovne znamke: Loška mlekarna, Mesnine Bohinja, Loške mesnine in Domači kotiček, katerim se vsako leto pridružijo novi izdelki z malih kmetij, ki odražajo tradicijo. Male kmetije namreč lastne izdelke prodajajo ravno v okviru blagovne znamke Domači kotiček. Eden glavnih ciljev zadruge je spodbujanje gospodarskih koristi za svoje člane.

Trgovina Domači kotiček
Glavna skrb zadrug je prizadevanje za dobre pogoje pri odkupu pridelkov in izdelkov ter v pomoči pri nabavi vsega, kar potrebujejo za kmetovanje. Foto: Trgovina mlečni butik, Arhiv Loška zadruga.

Gorenjska na krožniku

Malo je kmetijskih organizacij, ki tako uspešno povezujejo kmetije in gradijo prodajo lokalnih izdelkov na temeljih tradicionalne pridelave in predelave. Mesne izdelke izdelujejo po tradicionalnih recepturah in postopkih. Mesarji predelujejo meso izključno slovenskega porekla, večinoma iz kakovostne gorenjske govedine, ki jo do predelovalnice loči le nekaj kilometrov. Izdelke izdelujejo tako, kot so jih včasih – ročno, oplemenitijo pa jih le z naravnimi začimbami.

Velika skrbnost pri vzreji in sodelovanje z zadrugo sta odlično izhodišče za prodajo.
Foto: Arhiv Loška zadruga.

Izdelki z lokalnih kmetij škofjeloškega območja so kakovostni, izdelani iz lokalnih surovin. Tiste, ki rastejo v bogati zemlji, kmetje ne omadežujejo z umetnimi sredstvi in imajo, za svetovne standarde, neverjetno kratke dobavne poti. A to je le izhodišče. Ključna sestavina kmetovanja je organizirana prodaja pridelkov in izdelkov.

Potencial dobre prakse je – še več dobre prakse

Uspešni primeri iz prakse niso pomembni zgolj zaradi lastne uspešnosti in pozitivnih rezultatov, pač pa so kot take zgled tudi drugim regijam, kmetijskim organizacijam in kmetom. O tem smo povprašali tudi direktorja Loške zadruge gospoda Mitjo Vodnjova.

Mitja Vodnjov
Direktor Loške zadruge Mitja Vodnjov je zadovoljen s prizadevanji in sodelovanjem predvsem z malimi kmetijami. Foto: Polona Mlakar Baldasin.

Kaj je ključna dejavnost Loške zadruge?

Bolj kot same dejavnosti bi izpostavil povezovanje in sinergijske učinke sodelovanja s kmetijami vseh vrst. Polovico prometa naše zadruge ustvarimo iz tržnih dejavnosti, preostala polovica je rezultat našega maksimalnega angažmaja za odkup in prodajo od kmetov. Odkupujemo in prodajamo živino in meso naših govedorejcev, mleko in mlečne izdelke lokalnih mlekarjev, odkupujemo in prodajamo tudi les. Ponosni smo, da smo z društvom rejcev drobnice uspeli doseči dogovor, kjer mi odkupujemo večino drobnice, ki se je do nedavnega v velikem obsegu prodajala še na sivem trgu. Uspeli smo zagotoviti dvig odkupne cene in tako z organizacijo trga dosegli zadovoljiv red za vse; kmetje imajo zagotovljen odkup, trgovine izdelke, mi pa predstavljamo zanesljivega posrednika.

Kje kmetije vidijo prednost sodelovanja z zadrugo?

Malim kmetom zagotavljamo odkup in prodajo njihovih izdelkov, ki jih ustvarjajo v okviru svojih dopolnilnih dejavnosti. Te izdelke uvrščamo v segment Domači kotiček. Obseg tega prometa je že okoli 15 milijonov evrov. Kmetje zaradi sodelovanja dobijo absolutno več, kot če se ne bi povezovali. Dobijo odkup, tj. prodajo, pa tudi višje odkupne cene. Veliko energije vlagamo prav v slednje. In potem pridejo rezultati tudi v svetovnem merilu; denimo lokalni Sir Kozovč s Kmetije Pustotnik, narejen iz mešanice kozjega in ovčjega mleka, je prejel srebrno medaljo na zelo cenjenem mednarodnem sirarskem tekmovanju World cheese awards.  

Mlekarke
Iz gorenjskega mleka pridelujejo odlične mlečne izdelke. Foto: Ročno delo v sirarni, Arhiv Loška zadruga.

Kaj so vaša ‘dobra praksa’, vaša vizija, vaša zgodba?

Naš pristop je nekoliko drugačen. Namesto, da bi odpirali maloprodajne trgovine na Gorenjskem in s tem lokalne zadruge ter kmete postavili v konkurenčen položaj, smo se odločili za povezovanje. Sistematično smo se sestajali z lokalnimi zadrugami, da bi ugotovili, kaj lahko naredimo. Vsaka regija je drugačna, vsako mikro področje ima drugačna izhodišča in postaviti vse na isti imenovalec, ne bi bilo realno in smotrno. Naše izhodišče v dogovorih je vedno ‘dajmo skupaj na vašem področju narediti korak naprej, izboljšati pogoje’. Naša zgodba je v regijskem povezovanju in zagotavljanju odkupa in prodaje. Sliši se enostavno, a razumevanje težav malih in srednje velikih kmetij je ključnega pomena. Z različnimi zadrugami smo se dogovorili različne stvari: imamo skupen odkup in prodajo mleka, živine, skupno dobavo do kmetov, skupna pogajanja do dobaviteljev s skupnimi količinami… Iščemo izključno sinergijske učinke.

Kakšne konkretne korake v povezovanju ste že naredili?

Nič ne bi pretiraval, če rečem, da smo nosilec povezovanja na Gorenjskem. Ščitimo male kmete, ker jim dajemo isto izhodišče, kot ga imajo veliki, sicer bi bili prepuščeni sami sebi. Če smo še pred kratkim imeli petsto aktivnih članov, danes sodelujemo z več kot 1.500 kmeti. Če smo imeli pred leti na Domačem kotičku pet dobaviteljev in ustvarjali 30.000 evrov prometa, jih imamo danes dvesto šestdeset, ustvarjamo pa milijon evrov prometa (velja za Domači kotiček). Taka rast je pozitivna in tudi pokazatelj, da delamo v pravi smeri.

Vaša zgodba je zgodba ugodnih nakupov, drži?

Res je. Dobrih nakupov in dobre ponudbe na eni strani ter predvsem prodaje izdelkov na drugi strani. Enake pogoje nudimo vsem. Pomoč malim kmetom je bistveni napredek, ki smo ga naredili na relaciji zadruga–kmet.

Kako v zadrugi gledate na razvoj novih izdelkov in spodbujanje diverzifikacije dejavnosti?

Razvoj novih izdelkov izhaja iz možnosti za prodajo. Če se male kmetije ne ukvarjajo več s težavo, kako prodati manjše obsege svojih izdelkov (mlečnih, mesnih ali drugih) in imajo zagotovljen odkup, potem se hitro lotijo diverzifikacije in novosti. Ni ključno prodati osnovno surovino, ampak ustvariti in prodati izdelek – od tega kmetija lahko živi ali vsaj precej izboljša svoj položaj na trgu. In ker delujemo lokalno, je to maksimalno ugodno in spodbudno tudi za okolje. Ni velikih razdalj, ni onesnaževanja. V konkurenci odličnih izdelkov ni prostora za slabe. Preprosto. In deluje.

Čebelnjak
Gorenjska ima veliko neokrnjenih travnikov, ki jih češe čisti zrak. To so odlični pogoji za različne panoge kmetijstva. Foto: Arhiv Loška zadruga.

Viri:


Sorodni članki

Vas zanima naša super hrana in aktualno dogajanje v Sloveniji?
Ostani na tekočem