Nacionalna shema

Evropska shema

Izobraževalne vsebine

Slovenija je leta 2021 sprejela Strategijo za manj izgub hrane in odpadne hrane v verigi preskrbe s hrano: Spoštuj hrano, spoštuj planet, kjer je največji poudarek na ozaveščanju o preprečevanju nastajanja izgub hrane, presežkov hrane in odpadne hrane.

Z dovolj zgodnjim izobraževanjem želimo nagovoriti najmlajše, da bodo znali odgovorno ravnati s hrano. Izobraževalni videi in priročnik so v prvi vrsti namenjeni učencem in učiteljem prve triade osnovne šole. V določene aktivnosti se vključijo tudi organizatorji prehrane ali kuhinja, saj le skupno delo lahko daje trajne rezultate. Radi bi, da bi se učenci pri izbiri hrane zavedali prednosti lokalne hrane in ji dali prednost pred ceneno hrano, ki ima za seboj na stotine kilometrov in je pogosto slabše kakovosti. Želimo si, da bi premagali strah pred sprejemanjem novih okusov (neofobija), saj je ta odgovoren za velik del odpadne hrane. Prav tako si želimo, da bi skozi začrtane izobraževalne aktivnosti razvili spoštovanje do hrane. Posledično v prihodnosti pričakujemo manj odpadne hrane.

Gradivo, ki je pred vami, bo podprlo in opolnomočilo pedagoge, da bodo postali nosilci sprememb v družbi. Učencem bodo znali ne le razložiti tem trajnostnega razvoja, ampak jih tudi naučiti uporabnih veščin za življenje in jim privzgojiti koristne navade, s katerimi bodo izboljšali svoje življenje in življenje našega planeta.

Učne vsebine o tematiki Mavrica okusov

Uporabite učno gradivo

Aktivnosti v priročniku za delo v razredu, ki ga lahko prenesete spodaj, so v tem sklopu zasnovane kot medvrstniško sodelovanje, tako da učenci z delom na vrtu razvijajo tudi socialne veščine »v živo«: sodelovanje, tovarištvo, prilagajanje, česar v sodobnem času zelo primanjkuje.

Učenci se drug od drugega učijo o rastlinah, o pogojih za rast, spoznavajo, kaj pomeni rodovitnost tal in kako pomembna je vloga deževnikov. Slednji so posebej pomembni pri kompostiranju in razgradnji organskih odpadkov iz šolske kuhinje. Učenci tudi ugotovijo, da je v živem svetu vse prepleteno, naše ravnanje pa ima posledice na okolje, zato je najboljša pridelava ekološka. Skrb za vrt se obrestuje, saj je dokazano, da imajo otroci, ki imajo v vrtcu/šoli vrtičke in sodelujejo pri pripravi hrane, raje sadje in zelenjavo ter so manj nagnjeni k debelosti. Spoznajo tudi, da določena hrana do nas naredi dolgo pot in pusti velik ogljični odtis. Poleg tega so taka živila hranilno revnejša, saj so obrana nezrela, saj zorijo po poti.

Dodane so tudi senzorične igre, s katerimi učenci na igriv način spoznavajo različna živila. To jim vzbuja radovednost, zato poskusijo več živil, kot bi jih sicer, raje pokušajo nova živila, kar vse vodi v sprejemanje več novih živil. Otroci, ki vzljubijo zdravo hrano, jo bodo bolj verjetno uživali celo življenje, zato se splača ugotoviti, kako naši otroci lahko vzljubijo svežo, lokalno sadje in zelenjavo.

učne vsebine spoštujmo hrano, spoštujmo planet 1 do 3 triada

Učno gradivo Mavrica okusov

Prenesite ga na povezavi.

 

Učne vsebine o tematiki Značilno slovensko

Uporabite učno gradivo

Aktivnosti v priročniku, ki ga lahko prenesete spodaj, za delo v razredudopolnjujejo video. Učenci se pobližje spoznajo s prednostmi ekološkega kmetovanja in srečajo pestrost naših avtohtonih pasem živali in sort rastlin. Naučijo se izvesti degustacijo in oceniti svoje jedi. Starejši se podajo na kulinarično potovanje po Sloveniji, kjer spoznavajo slovenske jedi, kraje in osebnosti, mlajši pa rešujejo Kulinarični izziv in postanejo Zvezdice kulinaričnega izziva. Na koncu lahko vsi skupaj po navodilih receptov iz priročnika pripravijo jedi iz degustacije v videu.

učne vsebine spoštujmo hrano, spoštujmo planet 1 do 3 triada

Učno gradivo Značilno slovensko

Prenesite ga na povezavi.

 

Učne vsebine o tematiki Kako hrana spreminja svet

Uporabite učno gradivo

Aktivnosti v priročniku za delo v razredu so samo tri in so celoletne. Pri prvi aktivnosti se, tako kot v videu, najmlajši naučijo, koliko hrane na krožniku je zanje dovolj in se raje, če je to potrebno, vrnejo po dodatno porcijo. Na ta način dolgoročno pripomorejo k manj odpadne hrane. Starejši učenci bodo v jedilnici ustvarili drevo, s katerim bodo ponazorili spremljanje odpadne hrane. Listi na krošnji drevesa bodo pomenili prihranek v primerjavi z istim obdobjem lani, listi na tleh pa trenutno količino odpadne hrane. Najstarejši bodo spremljali svoje (in družinske) navade ravnanja s hrano doma. Tudi oni bodo svojo statistiko predstavili kot barvne listke na drevesu. Pričakujejo lahko, da bodo proti koncu leta krošnje bujne in pisane, učenci in njihove družine pa veliko bolj ozaveščeni.

učne vsebine spoštujmo hrano, spoštujmo planet 1 do 3 triada

Učno gradivo Kako hrana spreminja svet

Prenesite ga na povezavi.

 

Celoten priročnik z vsemi tremi sklopi skupaj

Celoten priročnik združuje vse tri sklope. Priročnik natančno sledi Strategiji za manj izgub hrane in odpadne hrane v verigi preskrbe s hrano, ki poudarja pomen ozaveščanja in izobraževanja o zmanjševanju izgub hrane ter odgovornem odnosu do prehranskih virov.

Kaj ponuja priročnik?

  • Mavrica okusov: Otroci spoznajo svežo, lokalno hrano in njene prednosti, sodelujejo v senzoričnih igrah in aktivnosti na šolskem vrtu ter razvijajo socialne veščine.
  • Značilno slovensko: Učenci odkrivajo bogastvo slovenskih avtohtonih sort in pasem ter pripravljajo jedi iz lokalnih, ekoloških sestavin.
  • Kako hrana spreminja svet: Osredotočanje na zmanjševanje odpadne hrane in spoznavanje vpliva prehranjevalnih navad na okolje.

Prenesite celoten priročnik in ustvarite trajne spremembe v življenju otrok ter družbe!

učne vsebine spoštujmo hrano, spoštujmo planet 1 do 3 triada

Celoten priročnik za ozaveščanje o izgubah hrane in odpadni hrani

Prenesite ga na povezavi.