Mlečna tradicija na krilih mladih generacij doživlja preporod | Mleko | Izbrana kakovost - Slovenija

Mlečna tradicija na krilih mladih generacij doživlja preporod

Lokalno mleko in mlečne izdelke lahko uporabimo pri pripravi sladkih in slanih jedi.

Mlade generacije prevzemnikov kmetij danes delijo ljubezen do lokalnega mleka in mlečnih izdelkov ter mlečno tradicijo z inovativnimi pristopi predstavljajo v sveži preobleki. Svoji navdihujoči zgodbi o odraščanju z mlekom, ki ostaja pomemben del njunega življenja, sta z nami delili Ajda Podlesnik s kmetije Podlesnik in Eva Škrjanc s kmetije Pri Golarju.

Tradicija pridelave, predelave in uživanja mleka v Sloveniji se prenaša iz roda v rod. Gre za izročilo o pomenu lokalnega mleka in mlečnih izdelkov, ki jih odlikujejo kakovost, izjemen okus in kratke poti od pridelovalcev in predelovalcev do naših miz.

Včasih je mleko celo veljalo za čudežno živilo, iz katerega so doma naredili številne mlečne izdelke, od masla do smetane, skute in kislega mleka. »Mlečna živila so bila zelo cenjena in znana kot priboljški, saj si jih ni mogel privoščiti vsak. Ob mleku so zrasle številne generacije,« razlaga Ajda Podlesnik s kmetije Podlesnik.

Njihova kmetija ima dolgoletno tradicijo pridelave kravjega mleka. »Trenutno smo z brati in sestro v četrtem rodu kmetije. V hlevu imamo 80 glav živine, molzemo pa okoli 40 krav. Mleko oddajamo v najbližjo mlekarno, to je Mlekarna Celeia,« dodaja Ajda, ki ob študijskih obveznostih najde čas, da pomaga na kmetiji.

Ljubezen do mleka in lokalno pridelane hrane, ki v njeni družini prehaja iz generacije v generacijo, je pomembno zaznamovala njeno življenjsko pot. Leta 2021 je Ajda prejela naziv mlečne kraljice Zelene doline Slovenije in tako postala ambasadorka kakovosti slovenskih mlečnih izdelkov Mlekarne Celeia. A svoje poslanstvo vidi širše – v skrbi za prepoznavnost lokalnega mleka in mlečnih izdelkov.

»Da si lahko ambasador nečesa, moraš najprej v to resnično verjeti oziroma to živeti. Pri mleku meni to ni bilo težko. Že kot majhna deklica sem spremljala starše pri delu na kmetiji, postopoma pa sem tudi sama začela poprijemati za opravila v gospodinjstvu, hlevu in na travniku. Zato dobro vem, kako in s kakšnim trudom je pridelana hrana. Naziv mlečne kraljice in promocija mleka je pravzaprav moje poslanstvo, ki ga živim iz dneva v dan,« svojo strast opisuje Ajda.

Eva Škrjanc ustvarja inovativne mlečne izdelke iz domačega mleka
Eva Škrjanc ustvarja inovativne mlečne izdelke iz domačega mleka, ki jih polni v povratno, okolju prijazno stekleno embalažo.

Mlekarska panoga kot poligon za učenje …

Tudi Eva Škrjanc s kmetije Pri Golarju je odraščala na družinski kmetiji. Njeni starši in predniki so se ukvarjali s kmetijstvom, usmerjenim v živinorejo in pridelavo mleka. Željo po delu z mlekom je lansko leto uresničila kot nosilka dopolnilne dejavnosti na domači kmetiji. »Začutila sem, da z delom v mlekarski panogi sledim svojim sanjam. Mleku želim s tem, ko ga spremenim v okusne izdelke, zvišati dodano vrednost,« razlaga Eva.

Na njihovi kmetiji danes poleg Eve delajo tudi njen oče, mama in mož. Trenutno imajo okrog 80 krav molznic, ki letno proizvedejo okrog 902.000 litrov mleka. »Jaz sem še začetnica in mleka predelam bistveno manj. Vendar se vsak dan učim in izpopolnjujem,« pojasnjuje Eva Škrjanc. S predelavo je začela v domači kuhinji, ki pa je hitro postala premajhna, zato se je preselila v začasno manjšo sirarnico s ciljem, da sčasoma zgradi večjo.

Trenutno svoje izdelke prodaja v trgovinici na zaupanje, ki jo je uredila v domači garaži. V njeni ponudbi so jogurti, navadne in sadne skute, maslo, kisla smetana, mladi sir, sveži sir skyr in še kakšna mlečna dobrota. »Sprva sem imela pomisleke, ali bodo potrošniki znali prepoznati kakovost domačih mlečnih izdelkov. Kljub temu sem vztrajala in stopila še korak dlje z uporabo trajnostne in okolju prijaznejše steklene embalaže. Izkazalo se je, da so kupci navdušeni tako nad domačimi izdelki kot povratno embalažo, ki jo pridno prinašajo nazaj ob ponovnem nakupu,« z zadovoljstvom pove Eva.

… in za kulinarično ustvarjanje

Evine izdelke poleg misli na ohranjanje okolja odlikuje tudi inovativnost. Kot pravi, rada sledi trendom, še rajši pa izdelke naredi po svoje: »Sadne skute na primer izdelam z vzorcem, na maslo odtisnem logotip kmetije v obliki kravice, sir za pečenje narežem na rezine in v isti zavoj pakiram različne okuse … Včasih si zaradi takšnih stvari otežim delo, ampak rada izdelujem izdelke, ki niso samo dobrega okusa, ampak tudi privlačni očem.«

Mlečni izdelki so stalnica na Evinem jedilniku. Svoje recepte tudi zapiše in jih deli s kupci. »V kuhinji rada ustvarjam. Recepte za okusne jedi lahko obiskovalci vzamejo v trgovinici, da tudi sami dobijo kakšno idejo za popestritev jedilnika. Možnosti je neskončno, saj se mlečne dobrote uporabljajo tako v slani kot sladki različici jedi,« opisuje.

Čeprav mleka na kmetiji Podlesnik ne predelujejo v mlečne izdelke, ima Ajda Podlesnik svoj poseben izdelek. To je desert mlečne kraljice Strastna pomaranča Mlekarne Celeia, ki ga je zasnovala v vlogi mlečne kraljice. Gre za jogurtovo smetano, ki je izdelana izključno iz slovenskega mleka in nosi znak »izbrana kakovost – Slovenija«. »Mlečni izdelki so vsak dan vključeni v moj jedilnik. Težko izberem enega, najljubšega. Pogosto posežem po jogurtih brez dodanega sladkorja. Sveže domače mleko najraje uporabim za pripravo slastnih palačink,« opisuje Ajda Podlesnik.

Logotip IK
Znak »izbrana kakovost – Slovenija« označuje izdelke višje kakovosti.

Z zgodbo do promocije kmetijstva in lokalnih mlečnih izdelkov

V vlogi mlečne kraljice se je Ajda povezala z različnimi društvi podeželske mladine ter spoznala številne mlade kmete in kmetice, ki z inovativnimi idejami zrejo v razvoj panoge. Sama je članica Zveze slovenske podeželske mladine (ZSPM), v okviru katere prek druženja, povezovanja ter pridobivanja znanj in izkušenj pomaga krepiti samozavest in ponos mladih s podeželja. »Kamor koli pridem, z veseljem in ponosno povem, da prihajam s podeželja. Želim, da bi mladi videli odraščanje na kmetiji kot prednost. To je tudi poslanstvo ZSPM. Trenutno izvajamo aktivnosti na družbenem omrežju TikTok, na katerem na profilu Lepo je biti kmet mlade ozaveščamo o pomembnosti poklica kmeta,« pojasnjuje Ajda Podlesnik.

Zgodba je ključna pri promociji kakovostnih mlečnih izdelkov, verjame tudi Eva Škrjanc: »Glede na različne prehranjevalne navade sodobnih potrošnikov mislim, da se mleko in mlečni izdelki najlažje ohranijo na jedilnikih prav s tem, da niso klasični, da jim damo nov pridih, okus, aromo, obliko … Tako jih dvignemo iz povprečja in jih prikažemo v novi, zanimivejši luči.« Glede na pestrost ponudbe Eva izpostavlja, da moraš biti do svojih kupcev iskren. Tako tlakuješ pot, da bodo potrošniki kakovosten domač izdelek nagradili s ponovnim nakupom in tako podprli lokalnega ponudnika.

Tudi Ajda Podlesnik pravi, da je uživanje lokalne, slovenske hrane zanjo izražanje spoštovanja do sočloveka, soseda in skupnosti, v kateri živimo. Izpostavlja pomembnost ozaveščanja mladih o kakovosti lokalne hrane, ki ni prepotovala na tisoče kilometrov do naših miz, in spodbujanja k nakupu lokalnih živil. »Z nakupom izdelkov pri sosednjem kmetu ali izbiro lokalnih živil na policah trgovin podpremo slovenskega kmeta in domačo živilskopredelovalno panogo,« dodaja Ajda.

Dandanes imamo potrošniki široko izbiro. Nakup lokalnih mlečnih izdelkov pomeni odločitev za kakovostno in svežo hrano. Hkrati s tem podpiramo ohranjanje mlečne tradicije, razvoj podeželja ter lokalne pridelovalce in predelovalce mleka, da nam bomo ti tudi v prihodnje ponujali najboljše mlečne dobrote iz naše bližine.

Za spodbujanje uživanja lokalnega mleka in mlečnih izdelkov slovenski pridelovalci in predelovalci mleka v sodelovanju z Ministrstvom za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano izvajajo promocijsko kampanjo s sloganom »Najboljše imamo doma«. Kampanja pod okriljem nacionalnega projekta »Naša super hrana« je namenjena osveščanju, da imamo v Sloveniji kakovostno ponudbo mleka in mlečnih izdelkov. Potrošniki na trgovskih policah najdejo izdelke z znakom »izbrana kakovost – Slovenija«, ki je jamstvo za višjo kakovost, slovensko pridelavo in predelavo ter dodatno neodvisno kontrolo.

Poseganje po izdelkih z znakom »izbrana kakovost – Slovenija« pomeni podporo slovenskim pridelovalcem in slovenski prehrambni industriji. Naj bo torej slogan kampanje »Najboljše imamo doma« vodilo pri naših nakupih.

Logotip naše super mleko

Sorodni članki

Ste že slišali za seneno mleko?

Seneno mleko je posebna vrsta mleka, ki izvira iz kmetijske prakse, pri kateri krave niso krmljene s silažo. V poletnih mesecih se živali pasejo, pozimi pa se prehranjujejo predvsem s senom. Preberite, v čem so prednosti tovrstne pridelave in po…

Več...

Zmaga: ko poznaš kakovost in poreklo svojega mleka ali mlečnega izdelka

Sprehod med policami trgovin in izbor mleka in mlečnih izdelkov je za potrošnika pravi izziv. Kako veste, da je izdelek kakovosten? Odkar je slovenski mlečni sektor vključen v nacionalno shemo kakovosti živil, imenovano »izbrana kakovost«, je odločitev za potrošnike lažja.…

Več...

Želja po kakovostnem mleku ostaja enako živa kot nekoč

Babice pripovedujejo: nekoč so pastirji gnali živino na pašo, kmetje so krave zjutraj molzli ročno, mleko pa se je odkupovalo kar od okoliških kmetij. Pa danes? Skozi leta se je mlekarska panoga razvijala, molža in postopki predelave mleka so tehnološko…

Več...

Na kmetiji predelano mleko nosi oznako »kmečki«

Začelo se je z nakupom ene koze leta 1991 in željo pridelovati mleko za svoje otroke. Danes Irena Orešnik s pomočjo družinskih članov na svoji ekološki kmetiji pridela približno 40.000 litrov mleka. Iz njega v Sirarstvu Orešnik izdelujejo jogurte, skuto…

Več...
Vas zanima naša super hrana in aktualno dogajanje v Sloveniji?
Ostani na tekočem